Programowanie wizualne

Programowanie wizualne

Za najprostszą formę programowania i wykonywania zadań zapisanych w formie algorytmu w życiu codziennym uznać można wypełnianie instrukcji. Perfekcjonistą w tworzeniu czytelnych instrukcji jest IKEA. Wykonując krok po kroku kolejne polecenia otrzymujemy rezultat w postaci idealnie spasowanego mebla. Ulotki IKEA mają jeszcze jeden niezaprzeczalny atut – graficzny sposób ich przedstawienia jest banalny do zrozumienia.

Programowanie wizualne - IKEA
 

Analogicznie podejść można do PROGRAMOWANIA WIZUALNEGO – po zdefiniowaniu przez użytkownika danych wejściowych dochodzi do przetworzenia ich przez program i otrzymania rezultatu (danych wyjściowych).

Programowanie wizualne - schemat

PROGRAMOWANIE GRAFICZNE to programowanie o najniższym progu wejścia. Do jego największych zalet należy brak konieczności „pisania” kodu, nie musimy znać Pythona lub JAVY by zacząć tworzyć zrozumiałe dla programu skrypty.
Programowanie polega na łączeniu węzłów, daje to użytkownikowi możliwość śledzenia kolejnych czynności i pozwala ograniczyć błędy. Programy już w czasie tworzenia kodu sygnalizują brak możliwości wykonania operacji (np. kafelki stają się czerwone). Użytkownik posiada znaczną swobodę manipulowania zadaniami w sposób graficzny – przeciąganie i upuszczanie funkcji, graficzne łączenie ich ze sobą.


W związku z rosnącą popularnością automatyzacji zadań w branży budowlanej twórcy oprogramowania starają się sprostać wymaganiom konsumentów i tworzą wbudowane rozszerzenia umożliwiające generatywne projektowanie. Przykładem jest tu grupa Nemetschek i jej węgierska filia GRAPHISOFT -twórca programu ARCHICAD, który od 2020 roku wzbogacony został o PARAM-O. Dodatek umożliwia tworzenie spersonalizowanych obiektów i bibliotek wewnątrz Archicada bez konieczności zakupu dodatkowego oprogramowania.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz